Geschreven door Niek van Droffelaar

Met het Coronavirus en een mondiale crisis tot gevolg lijkt de Wet van Krankzinnigheid weer actueler dan ooit: we kunnen vanaf vandaag niet meer dezelfde dingen blijven doen en toch een nieuwe uitkomst verwachten. Hoe we het ook willen wenden of keren; we gaan een tijd tegemoet van herstel en wederopbouw van onze economie. De generatie die deze kar moet gaan trekken is de werkende populatie die in de meerderheid is op de arbeidsmarkt. Een populatie die voornamelijk bestaat uit de Millennial generatie, maar door voorgaande generaties juist als lui en verwend bestempeld werden en ook hun eigen woordje klaar hadden (ok boomer!).

Met de Coronacrisis zal het naar verwachting een poosje duren voordat we de dingen weer kunnen doen zoals we ze eerst deden. Er komt een periode van versobering, óók bij de Millennials. Ja zeker, wat vonden we er allemaal van die Millennials. Verwend, op zoek naar zichzelf, wispelturig en overspannen als gevolg van een tijd van maakbaarheid en welvaart. In Japan genaamd “Nagara-zoku”; de generatie die continue opzoek is naar nieuwe ervaringen. En de Zweden noemden deze generatie “de Curlinggeneratie”, waar alle problemen voor hen zijn weggeveegd. De generatie die het werk zag als een bron van zingeving en in hun vrije tijd enkel tevreden zou zijn met een reis naar Bali om daar een foto van je bord eten op Instagram te posten. Met de nieuwe realiteit na het Coronavirus is deze overdadige wereld van online zelfverheerlijking in één klap overbodig, obsceen, en verguisd geraakt.

Eén crisis verder en de Millennials zijn zelf aan de beurt om alle problemen van vorige generaties op te vegen en de weg vrij te maken voor een gezonde en duurzame toekomst van komende generaties. 

Want wie had dat gedacht? Deze latte machiato slurpende dromers met hun ingewikkelde verhalen over “inner-peace” gaan door de komende generaties gezien worden als Bouwers. Een generatie, die inmiddels ruim in de meerderheid is op de arbeidsmarkt, moet zichzelf in deze crisis opnieuw uit gaan vinden om snel de schouders er onder te zetten in een periode van Wederopbouw. Hiermee identificeert de Millennial generatie zich direct met de na-oorlogse ‘babyboomer’ generatie van de vorige eeuw. Een generatie waar ze eerder nog recht tegenover stonden in hun wereldbeelden (ok boomer!). Maar nu volledig dezelfde taal spreken in het devies: handen uit de mouwen en blij zijn dat je zekerheid hebt.

Laat deze crisis een moment zijn van verzoening en begrip voor de Boomers en Millennials; ze kunnen juist nú veel van elkaar gaan leren.