Skip to main content

Door Niek van Droffelaar

Loop een willekeurig kantoor binnen, pak de lift naar de bovenste verdieping, wandel de directiekamer in, stap direct af op de persoon achter het grootste bureau en stel hem of haar de volgende vraag: “Wat is er vandaag wezenlijk anders dan vroeger?” Grote kans dat je dan een antwoord krijgt in de richting van: “De wereld van nu verandert sneller dan ooit”. Met uiteraard de vervolgvraag hoe het komt dat je tegenwoordig zo makkelijk de directiekamer binnen kan stappen met je irritante vragen…  

Met de exponentieel groeiende digitalisering, de sterk opkomende platform economie met jonge, disruptieve bedrijven staat het leiderschap vaak voor grote uitdagingen. Die snel veranderende wereld vraagt namelijk om een wendbare en innovatieve organisatie. De top van de organisatie erkent dit, maar vindt het ook vaak spannend; dit betekent namelijk experimenteren met nieuwe ideeën, wat veel risico’s met zich meebrengt. Echter, zonder zichtbare gedragsverandering vanaf de top gaat er niks gebeuren en blijft men leven naar de Wet van de Krankzinnigheid: Continue verandering willen zien terwijl we allemaal hetzelfde blijven doen.  

Wacht even. Innovatie, snelheid, experimenteren, verandering… Van deze termen gaan de harten van de jonge generatie op de werkvloer juist sneller kloppen. Veelal staan ze te trappelen om deze noodzakelijke veranderingen met beide handen aan te pakken en te versnellen. Maar zijn dit niet juist weer die vervelende, wispelturige millennials? Hebben we het hier niet over die kwebbelende quinoa troela’s en hippe baarden die 3x per jaar ‘op reis’ willen en al na anderhalf jaar zijn uitgekeken op het bedrijf? Als ze niet al tegen die tijd overspannen zijn, of met een burn-out thuis zitten..! Noem ze hoe je wil, maar de organisatie van vandaag heeft met deze nieuwe generatie werknemers een juist een hele interessante en nuttige groep te pakken, mits je ze op de juiste manier kan aanspreken…

In deze tijd van snelle veranderingen en digitalisering is hét perfecte moment aangekomen voor de Chief Millennial Officer om op te staan. Inderdaad; iemand die een volwaardige directiefunctie bekleedt en zich overal tegenaan mag bemoeien. Houd je als directie niet in met deze hippe CMO en richt een flexplek in naast het frappuccino apparaat waar hij/zij de kantoorfiets aan de muur kan hangen en naar hartenlust kan praten over wat er op de werkvloer speelt, wat de nieuwste digitale ontwikkelingen zijn, welke koers het bedrijf moet gaan varen of in welke interne start-ups er geïnvesteerd moet worden. De CMO moet vooral alle ruimte en vrijheid  krijgen om met laptop (inclusief stickers) op zijn racefiets van koffietent naar yogaklas te kunnen sjezen om zijn werk/privé balans goed te onderhouden. 


Geef deze persoon boven alles de kans om het directieteam te verbinden met de millenials in de organisatie door samen een platform in te richten waar ze in dialoog kunnen gaan over de vraagstukken die er vandaag spelen in de organisatie. Op deze manier word je niet alleen bediend met de oplossingen van morgen maar creëer je automatisch betrokken ambassadeurs die de implementatie van deze nieuwe realiteiten ondersteunen en anderen daarin meenemen. Misschien blijven deze jonge talenten dan wel een jaartje langer… 


Welk bedrijf laat haar ware innovatiekracht zien en lanceert vandaag de eerste Chief Millennial Officer van Nederland? 

Close Menu

De Transformatiegroep

Gebouw IJdock, IJdok 31
1013 MM Amsterdam

Telefoon
+ 31(0)20 530 53 40

Email
info@detransformatiegroep.nl